Latest Posts

PROFILAKTYKA

By 09:43


Choroby psychiczne mają różne pochodzenia. Jedne związane są z wyposażeniem genetycznym jednostki, inne zaś wynikają z osobowości. Kolejne natomiast rozwijają się z powodu złych warunków środowiskowych.
Czy swoimi działaniami możemy uniknąć choroby, załagodzić ją lub opóźnić jej nadejście ?
Tak, gdyż wszystko zależy od tego w jaki sposób będziemy dbali o nasze zdrowie. Oto kilka aspektów które mają duży wpływ na nie:
1.    Sen
Powinniśmy spać od 7-9 godzin, jednakże ilość godzin jest wyznaczana przez indywidualne zapotrzebowanie. Pamiętajmy że liczy się jakość snu, a nie zawsze ilość przespanych godzin. Sen to czas potrzebny by nasz organizm wypoczął i zregenerował się.

2.    Zdrowe odżywianie
Jedzenie wpływa na naszą psychikę ? Oczywiście ! Powiedzenie Jesteśmy tym co jemy jest bardzo prawdziwe. Musimy postawić na produkty które odżywią nasz mózg i sprawią że będziemy się czuć dobrze. Zalecana jest eliminacja lub ograniczenie spożycia cukrów prostych oraz tłuszczów zwierzęcych. Potrawy smażone w głębokim tłuszczu takie jak np. frytki lub batony nie dodadzą nam energii i składników odżywczych. Unikać należy produktów przetworzonych. Co więc jeść? Ryby, warzywa, owoce produkty wieloziarniste, orzechy, nabiał. Wszystko to w pięciu małych porcjach dziennie.

3.    Nawadnianie
Dziwne ?  Nie !  Składamy się z wody którą tracimy, a więc musimy ją uzupełniać. Dzięki odpowiedniemu nawodnieniu możemy normalnie funkcjonować, gdyż odwodnienie może prowadzić do symptomów psychotycznych. Zalecana jest picie około 2 litrów dziennie.

4.    Aktywność fizyczna
Im więcej się ruszamy, tym więcej wytwarza się endorfin czyli hormonów szczęścia. Dodatkowo poranny ruch sprawia, iż wieczorem zasypiamy o 30 minut wcześniej. Jeśli decydujemy się na jakiekolwiek ćwiczenia wieczorem powinniśmy zrobić to minimum 3 godziny przed pójściem spać.

5.    Spędzaj czas z ludźmi, których kochasz
Wsparcie społeczne jest bardzo ważne, tak więc otaczaj się pozytywnymi ludźmi którym zależy na Tobie i przy których czujesz się swobodnie i dobrze.

6.    Czas na relaks !
Po każdym wysiłku staraj się odpocząć. Dobrymi metodami są techniki medytacyjne które wyciszają i dodają energii.

7.     Uśmiechnij się !
Poprzez mimikę jesteśmy wstanie wpłynąć na nasz nastrój . Badania wykazały, iż ludzie trzymający ołówek w zębach angażując tym mięsień jarzmowy interpretowali pozytywnie przedstawiony im rysunek.

8.    Pokonaj stres lub zaprzyjaźni się z nim
W pokonaniu stresu pomogą nam różnorodne techniki takie jak trening autogenny, odwracanie uwagi poprzez skupienie się na czymś innym, słuchanie muzyki czy zwykły 10 minutowy spacer. Jeśli stres mimo wszystko towarzyszy nam na każdym kroku warto spojrzeć na niego z innej perspektywy. Potraktujmy więc stres jako osobę która przypomina nam o ważnych rzeczach, oraz postarajmy się przyjrzeć co tak naprawdę wzbudza w nas niepokój by móc nad tym popracować.

9.    Lecząca moc rozmowy
Jeśli czujesz się przygnębiony warto porozmawiać z przyjaciółmi. Taka rozmowa pomaga przynosząc ulgę.

10.    Oddychaj !
Brzmi prosto, ale większość z nas nie oddycha prawidłowo. Tlen jak i woda potrzebne są do życia. Prawidłowe oddychanie odbywa się za pomocą przepony, wtedy oddech jest głęboki i nasz organizm bardziej dotleniony.  Prawidłowe oddychanie pomaga również w redukcji stresu.

11.    Bądźmy dla siebie bardziej wyrozumiali !
Jesteśmy tylko ludźmi i mamy prawo popełniać błędy. Nikt nie jest perfekcyjny. Pozwólmy sobie na chwile słabości.

12.    Uważaj na złe otoczenie !
Jeśli czujesz się w swoim otoczeniu źle, czujesz że ludzie są głębokimi pesymistami i nie wspierają Cię postaraj się zmienić swoje otoczenie i ćwicz asertywność by nie naśladować prezentowanego przez nich pesymizmu i wrogości do świata.
Pamiętaj, to Twoje zdrowie ! Nie bój się zmian !  Dbaj o siebie :)

Powodzenia i dużo dużo dużo uśmiechu  :)

1.    https://portal.abczdrowie.pl/
2.    http://www.hellozdrowie.pl/
3.    Bilikiewicz A.,(2003) Psychiatria. Podręcznik dla studentów medycyny. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.

Joanna Włodarska

You Might Also Like

0 komentarze

//]]>